تا ريش سفيد نشده كارى كنيد تا مورد توجه مردم قرار نگرفته ايد فكرى به حال خود نماييد. خدا نكند انسان پيش از آنكه خود را بسازد جامعه به او روى آورد و در ميان مردم نفوذ و شخصيتى پيدا كند كه خود را مى بازد خود را گم مى كند. قبل از آنكه عنان اختيار از كف شما ربوده شود، خود را بسازيد و اصلاح كنيد. امام خمینی ره
با توجه به وقایع اخیر فلسطین و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان به تحلیل اوضاع فلسطین پرداختند. مسئله مقاومت مردمی و لزوم رساندن سلاح به فلسطین و کرانه باختری، دو مسئلهای بود که مورد تأکید حضرت آیت الله خامنهای قرار گرفت در این مطلب به چرایی این دو مسئله براساس بیانات رهبر انقلاب پرداخته شده است:
۱. چرا مقاومت تنها راه نجات فلسطین است؟
هر کسی از راه مقاومت پا پس کشید ضرر کرد هر کسی از فلسطینیها که از راه مقاومت پایش را کنار گذاشت، ضرر کرد. اسرائیل در خواست صلح صادق نیست؛ اگرچه اگر صادق هم بود، غلط میکرد و او در اینجا حق ندارد؛ اما صادق هم نیست. آن کسانی که در راه مذاکره وارد شدند، مجبور شدند تحمیلات دشمن را قبول کنند. اگر یک لحظه پایشان را از مسیر تحمیلات دشمن دور گذاشتند، یا حذف شدند یا تحقیر شدند؛ که شما نمونههای هر دواش را ملاحظه کردید و دیدید. بعضیها را حذف کردند، بعضیها را هم تحقیر و تدریء کردند. راه قدس، راه فلسطین، راه نجات مسئلهی فلسطین و حل مسئلهی فلسطین، جز راه مبارزه نیست، ... آن کسی که این راه را قبول ندارد، چه دانسته و چه ندانسته، دارد به مسئلهی فلسطین ضربه میزند. اگر دانسته باشد، اسمش خیانت است؛ اگر ندانسته باشد، اسمش جهل و غفلت است؛ علیایّحال ضربه است به مسئلهی فلسطین؛ ضربه میزنند به مسئلهی فلسطین. فلسطین هیچ راهی جز مقاومت ندارد؛ این را باید بگویند، باید بخواهند؛ دولتهای اسلامی هم باید همین را تکرار کنند. ۱۳۸۸/۱۲/۰۸
۲. مسأله تجهیز و کمک به فلسطین چه ضرورتی دارد؟
هدف دشمن از خلع سلاح فلسطین، سهولت حمله به آن است امروز مسئلهى غزه، مسئلهى اول دنیاى اسلام است. این [است] که پیغمبر فرمود: مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمین فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اهتمام به این امر، در صدر اهتمامات همهى دنیاى اسلام باید قرار بگیرد. آحاد مردم، ملتها، دولتها بالخصوص، مسئولان کشورها، مسئولان دولتها بایستى همه به فکر بیفتند. دو کار باید انجام بگیرد: یک کار کمک به مظلوم است؛ که این کمک به مظلوم به معناى فراهم کردن امکانات حیاتى آنها است. امروز آنها به غذا احتیاج دارند، به دارو احتیاج دارند، به بیمارستان احتیاج دارند، به آب احتیاج دارند، به برق احتیاج دارند، به بازسازى منازلشان و شهرشان و مسکنشان احتیاج دارند، دنیاى اسلام موظف است اینها را فراهم کند. اینها به سلاح هم احتیاج دارند؛ دشمن میخواهد دست اینها را از سلاح خالى کند، تا هروقت اراده کرد و میلش کشید - سرِ یک بهانهاى یا بىبهانه - به اینها حمله کند؛ اینها هم هیچ نتوانند از خودشان عکسالعمل نشان بدهند؛ دشمن این را میخواهد. باید در مقابل این خواست ناحق دشمن، عزم دنیاى اسلام خودش را نشان بدهد. این کار اولى است که بایستى انجام بگیرد که کمک به مظلوم است؛ وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ عون مظلوم باشید، کمک مظلوم باشید. این کمک، کمکى است که به عهدهى همهى دنیاى اسلام است. ما به دولتهاى مسلمان از همینجا - سفراى دولتهاى مسلمان اینجا حضور دارند - میگوییم: بیایید بر سرِ کمکرسانى به مردم غزه و غلبهى بر موانعى که رژیم صهیونیستى در سرِ این راه بهوجود آورده است، باهم همدست بشویم، باهم کار کنیم و انواع و اقسام کمکها را به اینها برسانیم. ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
در اسلام مبناى اصلى آزادى انسان، توحيد است. البته دوستان بعضى از موارد ديگر را هم ذكر كردند - آنها هم درست است - اما آن نقطهى كانونى، توحيد است. توحيد فقط عبارت نيست از اعتقاد به خدا؛ توحيد عبارت است از اعتقاد به خدا، و كفر به طاغوت؛ عبوديت خدا، و عدم عبوديت غير خدا؛ «تعالوا الى كلمة سواء بيننا و بينكم الّا نعبد الّا اللّه و لا نشرك به شيئا».(6) نميگويد «لا نشرك به احدا» - البته يك جائى هم «احداً» دارد، اما اينجا اعم از آن است - ميفرمايد: «و لا نشرك به شيئا»؛ هيچ چيزى را شريك خدا قرار ندهيد. يعنى شما اگر از عاداتِ بىدليل پيروى كنيد، اين برخلاف توحيد است؛ از انسانها پيروى كنيد، همين جور است؛ از نظامهاى اجتماعى پيروى كنيد، همين جور است - آنجائى كه به ارادهى الهى منتهى نشود - همهى اينها شرك به خداست، و توحيد عبارت است از اعراض از اين شرك. «فمن يكفر بالطّاغوت و يؤمن باللّه فقد استمسك بالعروة الوثقى»؛(7) كفر به طاغوت وجود دارد، بعدش هم ايمان به خدا. خب، اين معنايش همان آزادى است. يعنى شما از همهى قيود، غير از عبوديت خدا، آزاديد.
بنده سالها پيش در نماز جمعهى تهران، ده پانزده جلسه راجع به همين بحث آزادى صحبت كردم؛ آنجا به يك مطلبى اشاره كردم و گفتم ما در اسلام، خودمان را بندهى خدا ميدانيم؛ اما بعضى از اديان، مردم و خودشان را فرزند خدا ميدانند. گفتم اين يك تعارف است؛ فرزند خدا هستند و غلام هزاران انسان، غلام هزاران شىء و شخص! اسلام اين را نميگويد؛ ميگويد فرزند هر كس ميخواهى، باش؛ فقط بايد غلام خدا باشى، غلام غير خدا نبايد باشى. عمدهى معارف اسلامى كه در باب آزادى وجود دارد، ناظر به همين نكته است. بيانات در چهارمين نشست انديشههاى راهبردى ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
از علامه حسنزاده آملی درباره تعابیری همچون «قائد ولی وفی» و «رائد سائس وفی» كه برای مقام معظم رهبری بهكار بردهاند، سؤال شد كه گفت: این عناوین بسیار خوب و بهجا بود و از نظر بنده هیچ مشكلی ندارد.
سلام دوستان عزيز ديروز با دانشگاه رفتيم تهران شب رو رفتيم دانشگاه تهران اسكانمون دادن صبح جاتون خالي يه نماز صبح و دعاي عهد زديم به رگ بعدش يه دعاي زيارت عاشورا و مداحي ناب كه خيلي حال داد راستي تازه اصل مطلب داره شروع ميشه از دانشگاه تهران با دسته عزاداري حركت كرديم به طرف حسينه امام (ره) اونجاهم 20 دقيقه صبر كرديم تا واد حياطش بشيم چشتون روز بد نبينه چشم ما هم نديد ماهم نديد ولي پنج جا بازرسيمون كردن كه توي آخري فهميديم امام وارد حسينه شد ما كه دم در حسينيه بوديم تو دلمون ولوله شد اونايي هم كه توي حسينيه بودن حال كردند بلاخره سرتونو درد نيارم رفتيم و يه منبر و يه مداحي عالي مارو تحت تاثير قرار داد و حال كرديم راستي از نگاه امام بگم براتون اون نگاههاش همه رو ديوانه كرد هر كي ميديدش از خودش ميرفت ديگه نيميگم چي شد. براي سلامتي امام خامنه اي خيلي دعا كنيد از خدا بخوايد فرج امام مهدي رو زودتر بكنه. التماس دعا
با سلام خدمت خوانندگان عزی،ز این مطلب در چهار بخش است که با تاید هربخش توسط شما ما بخش بعدی را تا هفته ی بعدی بع وبلاگ میگذاریم در ضمن این متن سلسله نشستهاي تبيين علمي ولايتفقيه
ـقم ـ مدرسه علميه فيضيه)محمدتقى مصباح( است
الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيد الانبياء و المرسلين حبيب اله
العالمين ابيالقاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين
المعصومين اللهم کن لوليک الحجه ابن الحسن صلواتک عليه و علي آبائه في هذهالساعه
و في کل ساعه ولياً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسکنه ارضک
طوعاً و تمتعه فيها طويلاً
در جلسه قبل درباره
عنوان ولايتفقيه و مفهوم ولايت توضيح داديم و گفتيم که انحصار آن در فقيه به چه
معناست. حاصل آن که مساله ولايتفقيه حاکميت فقيه به نيابت از امام معصوم بر جامعه
اسلامي است؛ بنابراين مفاهيم ديگري مثل محبت، نصرت، مودت، سرپرستي، ولايت تکويني و
امثال اينها که درباره ولايت مطرح است، اصلاً محل بحث نيست و ولايت در اينجا به
معناي حاکميت است.
در اين جلسه به توفيق خداي متعال مقداري درباره اثبات اصل ولايتفقيه سخن خواهيم
گفت. در ابتدا بايد عرض کنم که در اين گونه مباحث، بحث کردن و اثبات کردن به چند
صورت انجام ميگيرد؛ يکي بحث طلبگي خودمان است در حوزه علوم ديني و بر اساس شيوه
فقاهت؛ يعني به عنوان يک مساله فقهي، فرعي فقهي مطرح ميشود و بر اساس متدي که در
فقه از بزرگان آموختهايم و به فرمايش حضرت امام به فقه جواهري شهرت دارد به آن
صورت بحث ميکنيم. مصداق آن هم بحثي است که خود حضرت امام رضواناللهعليه قبل از
انقلاب در نجف اشرف مطرح فرمودند و همان وقت نوارهاي بحثشان پياده و بعد هم بهصورت
کتاب منتشر شد. خدا انشاءالله بر علو درجات ايشان بيفزايد و به ما توفيق بدهد که
حق ايشان را در حد توانمان ادا کنيم. بزرگان ديگري هم در اين زمينهها بحث کردهاند
و از سالها و بلکه قرنها قبل، رسالههايي نوشتهاند و در ضمن مباحث فقهي، بحثي
را به اين مساله اختصاص دادهاند. بعد از انقلاب نيز کتابها و رسالههايي با همين
سبک فقاهتي در باب ولايتفقيه نوشته شده است يعني مخاطب اين بحث، طلاب و فضلا و
متخصصان علوم ديني هستند. اين يک شيوه بحث است.
با تشريفات و تجملگرايى، نمىشود پيرو فاطمهى زهرا بود
ما بايد شايستگى خود را ثابت كنيم. مگر نمىگوييم كه جهيزيهى آن بزرگوار چيزهايى بود كه انسان با شنيدن آنها اشكش جارى مىشود؟ مگر نمىگوييم كه اين زن والامقام، براى دنيا و زيور دنيا هيچ ارزشى قائل نبود؟ مگر مىشود كه روزبهروز تشريفات و تجملگرايى و زر و زيور و چيزهاى پوچ زندگى را بيشتر كنيم و مهريهى دخترانمان را زيادتر نماييم؟!
اوايل كه گاهى بعضيها مهريهى عقد را يك خرده گران قرار مىدادند، ما شوخى مىكرديم و مىگفتيم شما كه مىخواهيد مثلاً فلان قدر سكه قرار بدهيد، پس يكباره بگوييد 72 سكه! اما حالا مىبينيم كه تعيين مهريههاى گرانقيمت، واقعى شده است! واقعاً چه خبر است؟ شما كه پدر آن دختر هستيد، آيا مىتوانيد ادعا كنيد كه پيرو پدر فاطمه(سلاماللَّهعليها) هستيد؟ اينطورى نمىشود؛ ما بايد به حال خودمان فكرى بكنيم.
با سلام خدمت خوانندگان عزیز این مطلب در چهار بخش است که با تاید هربخش توسط شما ما بخش بعدی را تا هفته ی بعدی بع وبلاگ میگذاریم در ضمن این متن سلسله نشستهاي تبيين علمي ولايتفقيه
ـقم ـ مدرسه علميه فيضيه)محمدتقى مصباح( است
الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيد الانبياء و المرسلين حبيب اله
العالمين ابيالقاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين اللهم کن لوليک
الحجه ابن الحسن صلواتک عليه و علي آبائه في هذهالساعه و في کل ساعه ولياً و
حافظاً و قائداً و ناصراً و دليلاً و عيناً حتي تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فيها
طويلاً
1.معنا و مبناي ولايت فقيه(23/01/1389
)
فقط يک نظام اسلامي
خداي متعال را شکر ميکنم که توفيق عنايت فرمود تا در
جمع شما عزيزان شرکت کنم و از نورانيتتان بهره ببرم. بحث ولايتفقيه يک بحث
اسلامي، فقهي و داراي بعد کلامي است و تحقيق درباره آن ارزش فوقالعادهاي دارد بهويژه
اينکه اگر اينگونه بحثها نباشد تصور ميشود که اسلام در بُعد مسايل اجتماعي و
سياسي و اداره جامعه حکمي ندارد. اثبات مسأله ولايتفقيه و اينکه يک حکم اسلامي
است ميتواند جوابگوي اين شبههها باشد که الحمدلله اين مسأله به برکت اهلبيت
صلواتاللهعليهماجمعين براي ما ثابت شده است و در دسترس ديگران نيز قرار گرفته
است. افزون بر همه اينها نکته ديگري هم که دوست دارم توجه عزيزان به آن جلب شود،
اين است که امروز در جهان فقط يک نظام اسلامي داريم؛ البته اسم اسلامي جاهاي ديگري
هم هست حتي به عنوان جمهوري اسلامي چند کشور ديگر هم هستند مثل جمهوري اسلامي
پاکستان، جمهوري اسلامي موريتاني، اما آنکه واقعا نظام اسلامي باشد و اقرب به
اسلام، فقط ايران است، و اين موهبتي است که خداوند متعال در اين دوران به برکت خون
صدها هزار شهيد و مجاهدات هزاران مجاهد في سبيلالله نصيب اين مردم